Debatt Gotland Nyheter

Gotland Varumärke ?

Vad tänker du på när du hör namnet Gotland? Förmodligen tänker folk olika? Några har flyttat till Gotland utanför eller i Visby, andra är uppväxta på landet eller i stan. Knappast någon plats i EU-delstaten Sverige är så mytomspunnen. Region Gotland vill att Gotland ska förknippas med: Kreativitet, närhet, livslust, livskraft, magiskt.

Gotlands upplevda varumärke

Vem eller vilka som har beslutat de fem önskade nyckelorden framgår inte HÄR.

Däremot så har region Gotland i enkäter visat att svenska fastlänningar har svårt att komma in socialt och upptas till något meningsfullt.

Inflyttare tvingas ofta tillbaks till fastlandet. En stor anledning är arbetsmarknaden.

Idag förknippas Gotland även med utanförskap och social oro.

Gotland kommer aldrig att nå sin vision att nyckelorden lyser starkast. Istället sprids i t.ex. sociala medier alltfler olustigheter.

Svenskar på fastlandet har i alla tider förknippat Gotland med ”Prison Island”. Dels för att man till slut känner sig instängd. Dels för fängelsemarknaden.

Alltså, ett av de mest otäcka nyckelorden som inte har gått att Globalisera bort, är fortfarande Prison Island?

Omogna Gotland

Gotland kan värna sina fem drömbegrepp, men det kräver samarbete. Att klättra på varandra som möss ombord ett sjunkande fartyg, är ingen vacker bild.

Bildade och vuxna politiker, vet att samarbete skapar mer än strukturell sortering. De inre cirklar som styr Gotland, väljer medvetet att behålla sin kontroll.

Samtidigt leder kontrollen till fortsatt sjunkande. Samarbete är nödvändigt, om visionen är de fem nyckelorden!

Gotland behöver genomlysas av oberoende och undersökande journalister. Politiken ska skötas av vuxna givare och arbetsmarknaden måste anställa arbetssökande utanför ön.

Varumärke för Vem ?

Region Gotland har undersökt inställningen till varumärket Gotland HÄR

Besökare vill åka till ön. Men att bo på Gotland är en annan fråga.

Varför vill man inte bo på en fantastisk plats?

 

 

 

Johan Pettersson
Person ENTJ-person i Myers-Briggs Personality Type: "Anförare med drivkraft, analys och beslutsamhet för att nå mål". Socialkonservativ och politisk oberoende. Mål Vill leva i ett humanistiskt varmt Sverige, inte en kall delstat! Vad menar jag? Se t.ex. Suburra på Netflix... Nuläge Driver projekt för social hållbarhet. Konsult för organisationer. Gräver och skriver om det splittrade samhället. Kompetenser Ämneslärare i Psykologi/Samhällsvetenskap/Geografi Beteendevetare i psykologi. IT-examen. Magisterpåbyggnad i psykologi och beslutsfattande. Övriga ämnen: juridik, journalistik, projektledning, teknik... Pilot "Politiker som bara tänker på sig själva kommer alltid att misslyckas"

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *